Projektový den - Březen, měsíc knihy
V pátek se naše škola proměnila ve svět příběhů a pohádek. Žáky 1. až 4. ročníku čekal projektovéhý den věnovaný knihám a čtení.
Všechny úkoly byly rozděleny do pěti tematických center, ve kterých si každý mohl vyzkoušet různé aktivity spojené s literaturou.
Ve slohovém centru se děti ponořily do světa vyprávění. Pomocí připravených začátků pohádek rozvíjely svou fantazii a tvořily vlastní originální konce příběhů.
V čtenářském centru žáci četli s porozuměním. Starší měli za úkol přiřadit pohádkové postavy k jejich popisům, ti mladší pak řadili jména postav k obrázkům. Připomněli jsme si tak známé i méně známé hrdiny z knížek. Společně jsme si povídali o tom, co dělá pohádku pohádkou, a které příběhy máme nejraději.
V centru informatiky mladší žáci trénovali svou paměť při hraní knížkového pexesa, kde hledali dvojice obrázků a jmen pohádkových postav. Starší žáci se pustili do hledačky s QR kódy, při které museli rozluštit přesmyčky názvů knih a najít správného autora. Díky tomu si nejen procvičili logické myšlení, ale také objevili nové knihy, které by si mohli přečíst.
V ateliéru se žáci na chvíli stali ilustrátory a navrhovali vlastní knižní obálky. Někteří si vymysleli zcela novou pohádku, jiní ztvárnili svou oblíbenou knihu podle vlastní fantazie.
V samotné knihy se děti proměnily v centru tvořivosti. Každý si představil, že je kniha, a dokončoval připravené věty z pohledu knihy, například: „Jsem kniha a nejraději mám, když…“ Takto vznikla Životabáseň o knize, ve které děti vyjádřily, jak knihy vnímají a proč mají rády čtení.
Na závěr jsme se všichni sešli v kroužku na koberci, kde jsme sdíleli své dojmy z celého dne. Každý mohl říct, co ho nejvíce bavilo, co ho překvapilo nebo co by si rád zopakoval. Bylo krásné slyšet, jak děti s nadšením vyprávějí o svých zážitcích a objevují kouzlo knih.
Celý den se nesl ve znamení hravého učení a radosti z knih a moc jsme si ho užili.